#Rupa - Tanam Sayur Bawah Tanah


KEMAJUAN tak harus melupakan sejarah. Walaupun terkenal sebagai negara dengan kemajuan teknologi yang sangat pesat, namun Jepun tidak melupakan sektor pertanian yang menjadi sumber penghidupan nenek moyang mereka.

Seboleh mungkin, penduduk Jepun cuba memajukan pertanian . Tentunya disesuaikan dengan keadaan terkini, sehingga pertanian yang mereka kembangkan, begitu pesat teknologi. Di bandar besar seperti Tokyo sebagai ibukota Jepun, penduduknya masih berusaha mempertahankan sektor pertanian . Lantas, di mana mereka menanam padi dan sayur-sayuran, kalau tanah di Tokyo sudah sangat terhad kerana sudah dipenuhi oleh deretan bangunan pencakar langit yang memancarkan bandar metropolis?





Keterbatasantan tanah dan ruang bukan alasan untuk tidak membangunkan pertanian . Adalah memjadi kewajipan sebuah Kumpulan yang cuba mengembangkan sawah dan kebun di ruangan bawah tanah, tempatnya di basement Gedung Nomura yang 27 tingkat di Otemachi, kawasan business district di Tokyo.

Di laman Food Urbanism, disebutkan, Kumpulan Pasona menukar tanah seluas 3,000 m2 menjadi sawah dan kebun yang dinamakan Pasona02. Ada 100 jenis tanaman termasuk padi, buah, sayur, bunga, dan rempah yang ditanam di Pasona02.


Tempat yang dulunya tempat penyimpanan peti besi bank ini, diubah suai menjadi pertanian yang subur. Padi-padi menguning denganpadi-padinya yang penuh berisi.

Walaupun tidak dirancang sebagai tempat pelancongan, namun kerana keunikannya tempat ini dikunjungi banyak pelancong. Tanpa sinar matahari, padi, strawberi, tomato, dan sayur -sayuran boleh tumbuh subur.

Sumber : DiariShare


0 comments:

Post a Comment